EY Podnikatel roku 2015

Praha, 2. března 2016 – Držitelem prestižního ocenění EY Podnikatel roku 2015 České republiky se stal Zdeněk Pelc, předseda představenstva a majitel společnosti GZ Media, a.s. Trofej pro vítěze si převzal v úterý 1. března večer v pražském paláci Žofín z rukou 1. místopředsedy vlády pro ekonomiku a ministra financí České republiky Andreje Babiše, Vlastislava Břízy, předsedy poroty, EY Podnikatele roku 2014 ČR a majitele holdingu KOH-I-NOOR, a. s., a Magdaleny Souček, vedoucí partnerky společnosti EY, která soutěž v České republice letos pořádala již pošestnácté. Titul EY Technologický podnikatel roku obdržel Viktor Růžička, předseda představenstva a majitel společnosti BioVendor - Laboratorní medicína a.s. Martin Wallner a Tomáš Huber ze společnosti Mixit s.r.o. získali titul EY Začínající podnikatel a zároveň se stali držiteli Ceny České televize pro podnikatelský talent roku 2015. Trofej EY Společensky prospěšného podnikatele roku 2015 si odnesla Markéta Královcová z Nadačního fondu Klíček. Soutěž o nejlepší podnikatelský příběh 2015, který vybrali čtenáři MFDNES a idnes.cz, vyhrál Pavel Baloun z BANES, spol. s r.o.

EY Podnikatel roku 2015 České republiky - Zdeněk Pelc, předseda představenstva a majitel společnosti GZ Media, a.s.,

„Být ve společnosti předchozích vítězů je pro mě pocta. Beru to jako ocenění za ta dlouhá léta, kdy jsem podnik dostával z okresního přeboru mezi extraligu. Je to také ocenění pro mé kolegy, kteří mi významně pomohli k současným výsledkům. Kousek zásluh na tom mám ale i já, protože jsem si je vybral,“ sdělil své bezprostřední dojmy vítěz Zdeněk Pelc.

„Věřím, že vítěz Zdeněk Pelc bude skvěle reprezentovat Českou republiku na celosvětovém finále v Monte Carlu a že jeho příběh osloví mezinárodní porotu stejně jako nás,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice, a dodává: „Těší mě, že i letos můžeme veřejnosti představit výjimečné podnikatelské osobnosti a vzdát jim hold. Jsou mezi nimi zkušení matadoři, kteří jdou příkladem, ale i nadšení start-upisté s neotřelými nápady. Všechny úspěšné podnikatele ale spojuje odvaha, čestnost, pokora a pracovitost. Nebojí se překonávat překážky a většina z nich nehodlá svůj úspěch limitovat hranicemi. Věříme, že právě jejich pozitivní příklad je tou nejlepší inspirací a motivací pro ostatní, aby začali podnikat.“

(zleva doprava): Vlastislav Bříza, majitel holdingu KOH-I-NOOR holding a. s., předseda hlavní poroty soutěže a držitel titulu EY Podnikatel roku 2014 ČR, Andrej Babiš, 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí České republiky, Zdeněk Pelc, majitel společnosti GZ Media, a.s., vítěz 16. ročníku soutěže a držitel titulu EY Podnikatel roku 2015 České republiky, Magdalena Souček, vedoucí partnerka pořadatelské společnosti EY v ČR a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy a Jiřina Nepalová, majitelka společnosti RENOMIA, a.s. a finalistka soutěže EY Podnikatel roku 2015 ČR a EY Podnikatel roku 2015 hlavního města Prahy.

finalisté a vítězové 16. ročníku soutěže EY Podnikatel roku: Martin Wallner, Mixit s.r.o., EY Začínající podnikatel roku a držitel Ceny České televize pro podnikatelský talent, Michele Taiariol, TAJMAC-ZPS, a.s., finalista a EY Podnikatel roku 2015 Zlínského kraje, Markéta Královcová, Nadační fond Klíček, EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2015, Vlastislav Bříza, KOH-I-NOOR, a. s., předseda hlavní poroty soutěže a EY Podnikatel roku 2014 České republiky, Andrej Babiš, ministr financí a 1. místopředseda vlády České republiky, Zdeněk Pelc, GZ Media, a.s., celkový vítěz,držitel titulu EY Podnikatel roku 2015 České republiky a EY Podnikatel roku 2015 Středočeského kraje, Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice, Jiřina Nepalová, RENOMIA, a. s., finalistka soutěže EY Podnikatel roku 2015 a držitelka titulu EY Podnikatel roku 2015 hlavního města Prahy, Luboš Novák, MEGA a.s., finalista a držitel titulu EY Podnikatel roku 2015 Libereckého kraje, Pavel Baloun, BANES, spol. s r.o., vítěz čtenářské ankety MF DNES a iDNES.cz za „Nejlepší podnikatelský příběh“ roku 2015, Viktor Růžička, BioVendor - Laboratorní medicína a.s., finalista a držitel titulů EY Technologický podnikatel roku 2015 a EY Podnikatel roku 2015 a Tomáš Huber z Mixit s.r.o.

 

Profil vítěze:

Zdeněk Pelc – předseda představenstva a majitel společnosti GZ Media, a.s.

EY Podnikatel roku 2015 České republiky
EY Podnikatel roku Středočeského kraje 2015

„Klíčové je tvrdě pracovat a vědět.“

Osudové rozhodnutí nevyhodit z Gramofonových závodů staré stroje na lisování vinylu se Zdeňkovi Pelcovi rozhodně vyplatilo. Vinyl vstal z popela a z jeho firmy GZ Media je dnes světová jednička ve výrobě vinylových desek. Vinylové desky si u něj nechávají dělat nejslavnější světové kapely, jako U2 nebo Rolling Stones, díky nim byla firma i na titulní stránce New York Times a v dalších světových médiích. GZ Media se ale nezaměřuje jen na rozmnožování záznamu zvuku, obrazu či software, ale zejména na rozsáhlou polygrafickou výrobu, se specializací na kompletní a dražší produkty, se špičkovým servisem a distribucí. Mezi zákazníky firmy Zdeňka Pelce patří mezinárodní giganti Universal Music, Symantec a Ikea, ale i řada menších firem. Kromě hudebních nosičů firma vyrábí třeba i obaly na prvotřídní skotskou whisky nebo na vyhlášené francouzské parfémy. Nejdůležitějšími trhy jsou pro ně dnes USA, Francie a Anglie. V květnu 2016 plánují otevřít nový podnik v Kanadě, kupují fabriku na jihu USA a chystají se brzy i do Číny.

Ne vždy se ale dařilo. Po divokém období privatizací přinesli firmě jistotu investoři v čele s Kennethem D. Brodym, bývalým prezidentem Export-Import Bank of the U.S. a partnerem v Goldman, Sachs & Co., který je pro Zdeňka Pelce dodnes byznysovým vzorem. Investice se vyplatila – po 9 letech byl investorům vrácen 14,5 násobek. Dnes GZ Media zaměstnává 1 400 lidí a má obrat přes 2,1 miliardy korun. Úspěch tkví podle Zdeňka Pelce v tvrdé práci, umění přizpůsobit se podmínkám na trhu, komplexnosti a flexibilitě nabídky, v motivaci zaměstnanců a v inovacích. Sází na solidnost, ale také na kreativitu.

Nejdéle sloužící manažer v jedné funkci v České republice (přes 30 let) se před třemi lety rozhodl stáhnout z každodenního řízení a věnuje se nyní z pozice předsedy představenstva spíše rozvoji strategie firmy. Vedení nepředal žádnému ze svých čtyř dětí, ale vychoval si nástupce v Michalovi Štěrbovi, který ve firmě pracuje dnes již třináct let. Volného času však Zdeněk Pelc stále moc nemá. Předal sice pomyslné žezlo, ale svou firmu při její další expanzi na světové trhy hned tak opustit nehodlá.

Finalisty soutěže EY Podnikatel roku se kromě vítěze stali:

  • Luboš Novák, MEGA a.s.
  • Jiřina Nepalová, RENOMIA, a. s.  
  • Michele Taiariol, TAJMAC-ZPS, a.s.
  • Viktor Růžička, BioVendor - Laboratorní medicína a.s.

Držitelem titulu EY Technologický podnikatel roku 2015 je Viktor Růžička, BioVendor - Laboratorní medicína a.s. Jeho firma BioVendor je významným distributorem širokého spektra produktů in vitro diagnostiky a specializovaného sortimentu klinických produktů a zároveň mezinárodně působící biotechnologickou společností s vlastním výzkumem, vývojem, výrobou a obchodní sítí. Jedním z hlavních milníků pro firmu bylo, že se v roce 1998 stala jedničkou na českém trhu v imunoanalýze, a překonala tak i mezinárodní gigantické konkurenty. I díky tomu, že se Viktor Růžička nebojí akvizic, se roční obrat jeho společnosti posunul během několika posledních let z 584 mil. Kč na téměř miliardu Kč.

Martin Wallner a Tomáš Huber ze společnosti Mixit s.r.o. získali titul EY Začínající podnikatel a zároveň se stali držiteli Ceny České televize pro podnikatelský talent roku 2015. Na webu Mixit.cz si můžete namíchat čerstvé müsli s oříšky, sušeným ovocem či čokoládovými hoblinami nebo zvolit horké kaše, zdravé mlsání bez vloček, čokoládu, sušenky, Mixitky i pytlíky do kapsy. Oba majitelé jsou pyšní na kvalitní suroviny i typický design svých výrobků. První zákazníky našli hlavně prostřednictvím sociálních sítí a na farmářských trzích. Teď každý den prodají tisíce tubusů müsli a jejich zdravé dobroty už dnes neznají jen Češi, ale i Slováci, Poláci a nově i Kanaďané. V roce 2015 tam prodali franšízu a zároveň dosáhli hranice sta milionů korun ročních tržeb.

Společnost EY ve spolupráci s  mezinárodní organizací zaměřenou na podporu sociálních inovátorů Ashoka také vyhlásily jubilejního desátého držitele titulu EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2015, který získala Markéta Královcová z Nadačního fondu Klíček. Cílem Nadačního fondu Klíček je zlepšovat životní podmínky vážně nemocných dětí a jejich rodin a napomáhat návratu přirozených a obyčejných věcí do jejich života. Soustředí se na budování dětských hospiců a osvětu této problematiky, otevírání veřejné diskuze o otázkách nemoci, umírání a smrti a odstraňování bariéry mezi světem „zdravých“ a světem „nemocných“. Hlavním impulsem pro založení nadace byl několikaletý kontakt Markéty Královcové s nevyléčitelně nemocnými dětmi a jejich rodiči ve Fakultní nemocnici v Motole na Klinice dětské onkologie. Nyní již řadu let provozuje dětský hospic v Malejovicích na Kutnohorsku a jejich ubytovnou v Motole projde každý rok kolem 900 lidí. V roce 2007 se nadační fond stal členem Evropské asociace na podporu dětí v nemocnicích (EACH) a je také autorem české Charty práv dětí v nemocnici.

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz o Nejlepší podnikatelský příběh obdržel Pavel Baloun z BANES, spol. s r.o. Když Pavel Baloun odešel v roce 1993 ze soběslavské Lady, začal prý podnikat z mladické nerozvážnosti. Půjčil si peníze od maminky, pronajal si garáž, založil se společníky firmu BANES a postupně začal obrábět. Dnes je společnost Pavla Balouna významným zaměstnavatelem v Soběslavi a nedávno zainvestovali půl miliardy korun do nových hal. Firma se zabývá přesnou strojírenskou výrobou a vyrábí dílce pro různá odvětví – od automobilového a zbrojního průmyslu až po dílce do nemocničních postelí.

Porota se při rozhodování řídila mezinárodně platnými pravidly. Mezi hlavní kritéria hodnocení patří strategická orientace, globální dosah a samozřejmě finanční výsledky podniku, které jsou jasným ukazatelem zdraví a růstu firmy. Proces hodnocení je komplexní a zohledňuje kromě ekonomických dat také osobnost soutěžícího a jeho podnikatelský příběh. Porotci se mimo jiné zaměřují i na podnikatelského ducha nominovaného, jeho čestnost a poctivost či mimopodnikatelské aktivity ve společnosti nebo regionu.

________________________________________________________

Partnery soutěže jsou společnosti Accredio a Raiffeisenbank. Hlavním spoluorganizátorem je deník MF DNES a iDNES.cz. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize. Mediálními partnery soutěže jsou magazín Forbes a týdeník Euro. Soutěž podporují agentura CzechInvest a organizace Ashoka. Image partnerem projektu je společnost Marco Mirelli. Soutěž se koná pod záštitou Hospodářské komory České republiky.

  ________________________________________________________

Do soutěže EY Podnikatel roku může být nominován podnikatel – fyzická osoba, vlastník nebo spoluvlastník obchodní společnosti, který má rozhodující vliv na její řízení a který aktivně působí v jejím vedení. Daná společnost musí existovat nejméně dva roky a mít alespoň osm stálých zaměstnanců. Nominovat nebo poslat tip na podnikatele do soutěže může kdokoliv, tedy třeba také jeho kolega, zákazník, zaměstnanec nebo příbuzný.

O titul EY Technologický podnikatel roku může bojovat jakýkoliv účastník soutěže, jehož společnost technologie vytváří nebo inovativním způsobem využívá. Odborné porotě předsedá Jaroslav Klíma ze společnosti TESCAN ORSAY HOLDING, který je držitelem ceny EY Technologický podnikatel roku 2011.

Do kategorie EY Začínající podnikatel roku může být zařazen kterýkoliv účastník soutěže, který podniká alespoň dva roky a ne více než pět let. Podmínka počtu zaměstnanců se v tomto případě neuplatňuje.

Ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku (dříve Sociálně prospěšný podnikatel roku) uděluje EY v České republice od roku 2006. Přihlásit se mohou podnikatelé podnikající alespoň dva roky, kteří v praxi aplikují zásady podnikání tak, aby dosáhli řešení společenských problémů.

Nejlepší podnikatelský příběh vyhlašuje od roku 2011 hlavní spoluorganizátor soutěže, mediální skupina MAFRA. Redakce MFDNES vybere z účastníků soutěže EY Podnikatel roku osm finalistů. Čtenáři iDNES.cz a MFDNES pak z nich svým hlasováním zvolí nejlepší podnikatelský příběh uplynulého roku.